UŤATÉ RUKY

FABRY, Rudolf (1915 – 1982)

básnická zbierka, 1935

Poézia zbierky parodickým spôsobom odmieta tradičné symbolisticko-impresionistické básnenie. Zjavná je tu orientácia na český poetizmus a poéziu Guillauma Apollinaira: dosvedčuje to aj názov zbierky, ktorý odkazuje na jeho Rýnsku jeseň. Paródia a zámerná provokatívnosť sa prejavuje výrazne vo vzťahu k ľudovej piesni, prípadne k folklórnej tvorbe (rečňovanky, hádanky a i.). Na rozdiel od vážneho využitia folklórnych motívov u L. Novomeského exponuje sa tu hedonistický vzťah k svetu odhaľovaním erotického substrátu ľudovej slovesnosti. „Leze leze po železe / otvára nám kamene / spomienky si nechal v lese / srdiečko má slamené.“ Ide o odkaz na verše riekanky „leze leze po železe, nájde dierku do nej vleze“. Sexuálne alúzie sú zašifrované aj do veršov básne: „tu ho máte tam vás zmate / oblakmi si pláta gate / mesiac nad Mount Veneris / na jar hraje sa tenis.“ Proti pátosu starej poézie sa zámerne predstavuje protipatetická poézia persifláže: „vrelý vietor prietrž zriem / básnik na ohnivom koči / čo zviem to vám nepoviem / básnik lebo kočiš.“ Dochádza tu k zjavnému suspendovaniu básnika ako proroka, barda na kočiša, ktorý sa nevznáša do nebies, ale žije pozemskými radosťami. Protitradičnosť týchto básní preplnených kalambúrmi, banalitami, antipoetizmami a nezmyslami vyjadruje báseň Smrť slávikom a pinkavám, kde sa hovorí o znevažujúcej funkcii tejto poézie, ktorá „škodí duši“, ale nezanedbáva radosti tela.

Programový charakter Fabryho debutu spočíva v tom, že ho autor rozdelil do niekoľkých častí, ktoré realizujú odlišné druhové, štýlové a rytmické podoby básní. Prvý básnický cyklus sa nazýva Prológ, pričom tento je v zbierke preškrtnutý, čím autor vyjadruje odmietavý vzťah k tradičnému typu poézie. Druhý cyklus Básne prináša už tvorbu umeleckého experimentovania, ktorá síce neobsahuje ešte nadrealistické verše, ale predsa len avantgardné básnenie poetisticko-dadaistického typu. Nadrealistický charakter má až poézia tretej časti Prietrž, ktorá obsahuje automatické texty. Autor sa v nej prihlasuje k surrealizmu Andrého Bretona. I keď je Fabry v tejto poézii hravým persiflujúcim a parodujúcim básnikom a jeho básnenie sa odohráva v priestore senzuálnej imaginácie, predsa len už aj v tejto zbierke sa vyskytuje tzv. intelektuálna metafora, ktorá sa spája napr. s motívom smrti. Zbierku uzatvára cyklus Fair play, ktorého verše najlepšie charakterizuje podtitul tejto časti „Za cenu umenia vzdávame sa umenia“. Ide v nej o zjavný zámer epatizovať verejný vkus na spôsob dadaistov celou sériou detských rečňovačiek, pouličných odrhovačiek a kabaretných čísel. I tu sa Fabrymu do bláznivej hry vkráda vážny disonantný akord, pripomínajúci nebezpečenstvo vojnového besnenia: „Deti deti / bomba letí / zastaví sa v cintoríne / všetky hroby poore.“

Fabryho debut má v dejinách moderného slovenského básnictva prelomovú funkciu. Prejavuje sa to predovšetkým v nekonvenčnom vzťahu k dovtedajšej básnickej praxi. Veľká časť kritikov a básnikov reagovala s údivom a rozhorčením. Básnenie zbierky Uťaté ruky sa pokladalo za znevažovanie poézie, zveršovaný bľabot a nezmysel.

Význam zbierky bol predovšetkým provokatívny a deštruktívny. Bola to poézia odmietania. K tvorbe trvalejších hodnôt ešte len malo dôjsť (v zbierke Ja je niekto iný). Ale aj tak Fabryho parodujúce odmietnutie a prihlásenie sa k elementárnym životným hodnotám pôsobí svojou hravosťou stále osviežujúco.

Vydania

Uťaté ruky. Bratislava, 1935; 1966; 1972; 2002.

Literatúra

BAKOŠ, M.: Surrealizmus na Slovensku a čo s tým? In: Slovenské smery, roč. 5, 1936, č. 6, s. 211-221.

FEDOR, M.: Slovenský nadrealizmus. Anotovaná bibliografia. Martin, 1968.

HAMADA, M.: V hľadaní významu a tvaru. Bratislava, 1966, s. 312-320.

HLBINA, P. G.: R. Fabry: Uťaté ruky. In: Prameň, roč. 1, 1936, č. 1, s. 23-24.

CHORVÁTH, M.: Rudolf Fabry: Uťaté ruky. In: Elán, roč. 6, 1935/36, č. 6, s. 8-9.

NOVOMESKÝ, L.: Situácia modernej poézie. In: DAV, roč. 8, 1936, č. 9, s. 5.

ONDREJOV, Ľ.: Fatálny omyl (Poznámky k takzvanej modernej poézii). In: Elán, roč. 6, 1935/36, č. 6, s. 9.

POVAŽAN, M.: Novými cestami. Bratislava, 1963, s. 272-281.

R-r (MRÁZ, A.): Rudolf Fabry: Uťaté ruky. In: Slovenské pohľady, roč. 52, 1936, č. 1, s. 53-54.

TOMČÍK, M.: Básnické retrospektívy. Bratislava, 1974, s. 258-287.

TURČÁNY, V.: Rým v slovenskej poézii. Bratislava, 1975, s. 202-210.

Autor hesla

Milan Hamada