SILNÝ POCIT ČISTOTY

HVORECKÝ, Michal (1976)

zbierka poviedok, 1998

Kniha obsahuje šesť próz, typovo priraďovaných k sci-fi a kyber-punku, pôvodne uverejňovaných v časopisoch a zborníkoch. Východiskovou témou je vízia skutočnosti v bližšie neurčenej budúcnosti, obraz človeka v krízovej situácii odpadlíka, vydedenca, azylanta. Významnou súčasťou próz je autorov záujem o interpretačné stratégie a postmodernú teóriu žánrov.

Zo žánrového hľadiska ide o ironické prestupovanie hodnotovo nízkeho a vysokého, triviálneho a teoreticky abstraktného. Toto prelínanie nemá prepracovanejšiu podobu a deje sa viac len na úrovni odkazov. Určujúcim sa stáva svet simulovaný masovou kultúrou a poklesnutou literatúrou, čo vytvára priestor na parodické spochybňovanie pôvodnosti, pravdivosti, resp. platnosti skutočnej životnej skúsenosti. Predmetom imitácie sa stáva čítané, počuté, videné. V rámci všetko prenikajúcej metatextovosti sa textovo realizujú doslovné významy sloganov, fráz, klipov, filmových a televíznych sekvencií a literárnych segmentov. Týka sa to najmä próz Silný pocit čistoty a Slizký mäsožravý mutant…, v ktorých si postavy vedome zachovávajú odstup od konzumnej spoločnosti, pre vlastné potešenie však pristupujú na hru s jej kultúrnymi kódmi a žánrovými schémami. Je to hra s tragickými dôsledkami pre obete experimentovania. Egoizmus, sadistické, ba až maniakálne sklony, chladne racionálne a cieľavedomé konanie v mene dosiahnutia vlastnej rozkoše robia z postáv oboch próz morálnych zvrhlíkov, ich zvrátenosť si ale vo svete prevrátených hodnôt a všeobecnej tuposti uvedomuje už len málokto. Aj preto záverom môže byť spoločenská akceptácia a ocenenie. Silný pocit telesnej a duševnej čistoty a kalokagatia sú paradoxným vyústením zámerne deštrukčného stretu s programovou primitívnosťou médiami ovládanej spoločnosti. Takýmto spôsobom je radikálne kritizovaná rétorika braku.

Prózy zbierky sú napísané nápadito a hravo, nechýba im irónia, kritický osteň, reflexívny tón. Čierny humor, recesia a paródia sa v nich prestupujú so zľahka naznačeným varovným mementom. Texty smerujú od nevážneho k polovážnemu, stavajú veci na hranu, menia sa na skryté varovanie o stave spoločnosti. V pozadí stojí existenciálna situácia človeka, platná bez ohľadu na priestor a čas, takže prózy sú v konečnom dôsledku výpoveďou o možných podobách konfrontácie jednotlivca s praktikami dehumanizovanej spoločnosti. Hvorecký pomerne jemne a citlivo zachytáva stavy osamelosti, nepochopenia, trápenia, túžby po láske. Jeho postavy sú viac bezbranné ako agresívne, hoci viac ráz je konečným vyústením príbehu ich drastický čin (Druhá vrstva, Mrakodrap). Za vonkajšou drsnosťou skrývajú svoju zraniteľnosť, úprimnosť, dôverčivosť až naivitu.

Hvoreckého knižný debut bol hodnotený ako výrazné oživenie mladej slovenskej literatúry deväťdesiatych rokov. Určitým problémom sa pre niektorých kritikov zdala brutalita a „nemorálnosť“ próz a istá miera cynizmu, ktorá sa však neoddeliteľne spája s Hvoreckého témou životného štýlu mladej generácie.

Vydania

Silný pocit čistoty. Levice, 1998; Bratislava, 2002.

Literatúra

CVIKOVÁ, J.: Konfrontácie C/Z. Michal Hvorecký: Silný pocit čistoty. In: Romboid, roč. 33, 1998, č. 7, s. 26-28.

HEREC, O.: Michal Hvorecký: Silný pocit čistoty. In: Knižná revue, roč. 8, 1998, č. 13, s. 1.

KRŠÁKOVÁ, D.: Michal Hvorecký: Silný pocit čistoty. In: RAK, roč. 3, 1998, č. 1-2, s. 95-98.

ZELINSKÝ, M.: Konfrontácie C/Z. Michal Hvorecký: Silný pocit čistoty. In: Romboid, roč. 33, 1998, č. 7, s. 26-28.

Autorka hesla

Dana Kršáková (Hučková)