ROMBOID
NOVOMESKÝ, Ladislav (1904 – 1976)
básnická zbierka, 1932
Druhá autorova zbierka vznikala v druhej polovici dvadsiatych rokov v banícko-hutníckej Ostrave, kde bol Novomeský redaktorom komunistického denníka Pravda. Venoval ju „zaviatej pamiatke Janka Kráľa, ktorý predstavil poéziu slovenskej literatúre“, čím sa prihlásil k radikálnemu prúdu slovenského romantizmu a súčasne odkázal na vlastnú básnickú typologickú príbuznosť s Jankom Kráľom, ktorú A. Matuška vystihol slovami: „Obaja: nežní a zvíchrení, diví a melancholickí.“
Už názvom Romboid (geometrický tvar kosodĺžnika) naznačil príklon ku geometrizmu, ako k podobe prieniku inšpirácií avantgardného výtvarného umenia (konštruktivizmu) do tematiky, obraznosti i tvarovej štruktúry básní. Široká škála geometrických tvarov sa pre neho stala prostriedkom na uchopenie reality a metaforické postihnutie jej významovej mnohoznačnosti. Dôležitým prvkom autorovej obraznosti je tiež farebnosť (zjavná v názvoch Čierna a červená, Čierna a biela, no takisto prítomná i v samotnom priestore básní – Somnambul). Hľadanie nového tvaru básní sa prejavilo aj v experimentovaní s ich eufonickou výstavbou („Gágory husieľ gniavia prsty Cigánov“ – Nad daktylom Otakara Březinu; „Klin výšin syčí šípy bystriny, / džezuje žvatlavý džavot riav, / krok gondol klokoce tokom potokov / pod plotom topoľov / a balád balvany valia vlny valného Dunaja“ – Slnce na vodách) a grafickou podobou (tzv. schodíkový verš – Slnce na vodách, V obloku väznice).
V poézii hľadal Novomeský to, čo chýbalo jemu a mnohým ľuďom – „krásu iných polôh života a krásu v inej polohe“. Ani rastúca celosvetová hospodárska kríza, na ktorú pravidelne reagoval publicisticky a ňou inšpirované pokusy o znovuoživenie tzv. proletárskej literatúry, ho nevedeli odradiť od vlastného chápania života a umenia. Verše naďalej písal po svojom a práve v tomto období sa najväčšmi vzdialil od originálnej sociálnosti zbierky Nedeľa. V zbierke Romboid sa pohráva so slovami, obrazmi a metaforami, objavuje ich nový zmysel a nečakanú krásu, experimentuje s veršovými formami; v prírode i vo všedných veciach obklopujúcich človeka nachádza prekvapujúce súvislosti. Na rozdiel od českých poetistov (bol s nimi duchovne i priateľskými vzťahmi spriaznený) sa však nevie a nechce tak bezstarostne tešiť z radostí života a z výdobytkov civilizácie. Jeho citové vzplanutia, bytostné záchvevy a takmer každý kontakt so skutočnosťami sveta podfarbuje a koriguje trvalý podtón nostalgie a melanchólie, nesporne inšpirovaný tvrdou realitou, ale bez stopy po priamočiarosti. Každý fakt, tému, problém, myšlienku pretavuje do obrazu, neraz viacvýznamového a komplikovaného.
Ľavicoví, ba aj liberálni kritici obviňovali Novomeského zbierku zo zrady revolučných ideálov, z formalistického hračkárstva, z napodobňovania poetizmu. Nechceli vidieť, že nejde o epigónstvo, ale o osobité vyvrcholenie dovtedajších experimentátorských úsilí modernej slovenskej poézie, zásadne vzdialených od tradicionalistického „zobrazovania skutočnosti“. Iba hŕstka literátov-porotcov pochopila originalitu a vývinový prínos zbierky, keď ju navrhla odmeniť krajinskou cenou (Krajinský úrad však návrh odmietol).
Novomeský zbierkou preukázal svoje formotvorné možnosti i zmysel pre hlbší psychologický ponor do ľudského vnútra. Obidve tieto vlastnosti rozvíjal v nasledujúcej tvorbe, pričom mu už nešlo natoľko o formové výboje, ako o úsilie povedať čo najviac o problémoch človeka svojho veku. Experimentovaním v zbierke Romboid do značnej miery otvoril dvere pre nástup skupiny nadrealistov v druhej polovici tridsiatych rokov.
Vydania
Romboid. Bratislava, 1932; Praha – Bratislava, 1935 (In: Nedeľa a Romboid); Bratislava, 1964 (In: Otvorené okná); Bratislava, 1971 (In: Básnické dielo 1); Bratislava, 1984 (In: Dielo 1).
Literatúra
BAGIN, A.: Literatúra v premenách času. Bratislava, 1978, s. 51-80.
BREZINA, J.: Básnické dielo Laca Novomeského. Bratislava, 1982, s. 77-120.
ČERVENKA, M.: Nedeľa, Romboid a česká avantgarda. In: Keď nevystačia slová. Bratislava, 1965, s. 67-78.
KOCHOL, V.: Poézia vecí… In: Keď nevystačia slová. Bratislava, 1964, s. 79-138.
MATUŠKA, A.: Laco Novomeský. In: Za a proti. Bratislava, 1975, s. 91-92.
MRÁZ, A.: Romboid. In: Slovenské pohľady, roč. 48, 1932, č. 7-8, s. 521-522.
OKÁLI, D.: Opití slovom a obrazmi. In: DAV, roč. 5, 1932, č. 4, s. 51-52.
PIŠÚT, M.: Hodnoty a čas. Bratislava, 1978, s. 81-82.
REISEL, V.: Poézia Laca Novomeského. Bratislava, 1946, s. 19-53.
ŠMATLÁK, S.: Básnik Laco Novomeský. Bratislava, 1967, s. 118-172.
ZAMBOR, J.: Poézia ako ústretové slovo. In: V tenkej koži básnika. Bratislava, 2004, s. 136-152.
Autor hesla
Štefan Drug