PRINESENÉ BÚRKOU
KOLENIČ, Ivan (1965)
básnická zbierka, 1986
Pred jej vydaním autor časopisecky nepublikoval a v literárnej obci bol prakticky neznámy. Debut možno priradiť k titulom, ktoré v druhej polovici osemdesiatych rokov rehabilitovali autonómnosť estetických kritérií v slovenskej literatúre. Svojím nekonformným umeleckým názorom sa autor zapojil do skrytého „ťaženia“ voči oficiálne presadzovanej ideovej transparentnosti v mladej literatúre.
Básne zbierky spolu utvárajú jeden významový celok. Charakteristická je ich motivická previazanosť spojená s viacvýznamovosťou textov a s chápaním básne ako otvorenej estetickej štruktúry. Zbierka vyjadruje pocitový svet mladého človeka, senzibila a bohéma. Lyrický hrdina nachádza vlastné zdroje inšpirácie (hudba, láska, nočné výlety) a odmieta tie, ktoré sa mu vnucujú zvonka (práca, rodina, sociálny zmysel existencie). Jeho „beh životom“ je zároveň „beh mestom“, ktoré mu ponúka rôzne pôžitky a rozptýlenia.
Na toto situovanie lyrického subjektu sa navrstvujú ďalšie významové konotácie. Deje sa tak na pozadí sociálnych a literárno-kultúrnych reálií, do ktorých knižka vstúpila. Bohémske gesto lyrického subjektu sa zdvojuje v geste odmietnutia etablovanej spoločenskej pretvárky s jej prevrátenými hodnotovými kritériami. Bohatá imaginatívnosť textov vstupuje do produktívneho umeleckého stretu s dobovou predstavou ideovo organizovanej básne. Neustále sprítomňované napätie medzi zúženým tematickým záberom básní (ja a môj svet) a ich bohatým asociatívnym spracovaním vrátane „vkusových“ provokácií a jazykovej expresivity má svoj podiel na celkovom básnickom účinku zbierky.
Explicitne vyjadrené splývanie autorského a lyrického subjektu, spontánnosť výpovede podmienená uvoľnením básnickej inštrumentácie, významová práca spojená s častým opakovaním nosných motívov (motívy kopca, slnka, prstov atď.), priestor pre básnickú improvizáciu – to všetko umožňuje označiť Koleničovu poetiku za avantgardnú. Čitateľná je najmä jej nadväznosť na poetiku surrealizmu, ale tiež na poetiku G. Apollinaira, A. Rimbauda a Ch. Baudelaira. Niektoré verše však vykazujú aj stopy poézie amerických beatnikov a postbeatnikov (A. Ginsberg, Ch. Bukowski); neskôr ruských romantikov (zbierka Pôvabné hry aristokracie, 1991) a pop-artu (zbierka Slasti anarchie, 1993) alebo literárnej dekadencie a manierizmu (zbierka Nespíš a nežne zapieraš, 1997). Zjavné sú inšpirácie prenesené do textov z hudobnej oblasti (džez, rock and roll, blues). Zo slovenskej poézie by bolo možné upozorniť na príbuzenstvá s tvorbou Ivana Štrpku.
Koleničov debut vzbudil kontroverzný záujem. V nasledujúcom období okrem viacerých kníh poézie autor publikoval aj prozaické texty, v ktorých sa literárny exhibicionizmus a príklon k dekadencii prejavili ešte výraznejšie, pre viacerých kritikov až na hranici akceptovateľnosti. Koleničovej básnickej tvorbe však rozhodne nemožno vytýkať monotónnosť. Od básne k básni autor dokáže podľahnúť konkrétnej literárnej sugescii – vlastnej i cudzej. To mu umožňuje nielen nasledovať, ale aj svojsky rozvinúť „prevzatý“ tvorivý kód. Skutočný základ tohto typu tvorivosti však väzí v hypertrofii ľudskej i básnickej senzibility, v imaginatívnosti básnického slova a v autorovej fascinácii individuálnou slobodou a nezávislosťou ako dominujúcimi životnými hodnotami jeho sveta.
Vydania
Prinesené búrkou. Bratislava, 1986.
Literatúra
BAJUSOVÁ, Z.: Sedem zbierok, sedem rokov… In: Slovenské pohľady, roč. 108, 1992, č. 5, s. 25-29.
BOKNÍKOVÁ, A.: Mystik nad časom – mystik tohto času: Robert Bielik – Ivan Kolenič. In: Dotyky, roč. 6, 1994, č. 10, s. 44-45.
BŽOCH, J.: Ponorná rieka. In: Ľud, roč. 39, 12. 4. 1986, s. 4.
HERKO, M.: Sľubný debut. In: Nedeľa (príloha týždenníka Nové slovo), roč. 5, 1986, č. 2, s. 7.
HOCHEL, B.: Prísna ruka. In: Romboid, roč. 22, 1987, č. 4, s. 82-83.
CHROBÁKOVÁ, S.: Ako som čítala Koleniča. In: Smena, roč. 39, 28. 6. 1986, s. 7.
CHROBÁKOVÁ, S.: Podoby lyrického subjektu v mladej poézii posledných rokov 2. In: Romboid, roč. 22, 1987, č. 3, s. 107-113.
CHROBÁKOVÁ, S.: Podoby lyrického subjektu v mladej poézii posledných rokov 3. In: Romboid, roč. 22, 1987, č. 4, s. 114-116.
Legitímnosť zážitku. (Z kritickej diskusie o zbierke Ivana Koleniča Prinesené búrkou.) In: Romboid, roč. 23, 1988, č. 5, s. 114-122.
PODRACKÁ, D.: Autentická poézia. In: Romboid, roč. 21, 1986, č. 10, s. 81-82.
T. W.: Ivan Kolenič: Prinesené búrkou. In: Slovenské pohľady, roč. 103, 1987, č. 2, s. 138.
URBAN, J.: Prinesené fantáziou. In: Večerník, roč. 31, 30. 5. 1986, s. 7.
ŽIAK, M.: Poznámky k čítaniu mladej poézie 80. rokov. In: Romboid, roč. 24, 1989, č. 1, s. 67-76.
Autorka hesla
Stanislava Chrobáková-Repar