NEDEĽA

NOVOMESKÝ, Ladislav (1904 1976)

básnická zbierka, 1927

Novomeského knižný básnický debut predstavuje prepojenie avantgardnej línie sociálnej poézie s poetikou poetizmu. Tým, že využíva tému mesta a mestskej scenérie, priraďuje sa k mestskému typu proletárskeho básnenia.

Novomeského obraznosť v zbierke charakterizuje zameranie pohľadu „na veci i vecičky sveta“ (Báseň), teda vecnosť, konkrétnosť a civilnosť. Príznakový je tiež princíp kontrastu a paradoxu. Spájanie dvoch protikladných, akoby až vylučujúcich sa významov vidno na jednotlivých slovných spojeniach ako „smutne o radosti“ (Rendezvous) alebo „balada o šťastí“ (z rovnomennej básne), paradox je ale dôležitý aj pri konštituovaní celkovej významovej mnohoznačnosti básní (Fiasko). Zo žánrového hľadiska má v zbierke významné miesto balada – ľúbostná (Noc) a sociálna (Slúžka, Fiasko). Titulná báseň Nedeľa je žánrovou formou pásma, odkazujúcou na podnety G. Apollinaira a súčasne J. Wolkra (Svatý Kopeček). Vyznačuje sa prepojením lyrických a epických prvkov, využitím princípu filmovej montáže a novým chápaním básnického priestoru (A. Bagin), z hľadiska rytmického usporiadania verša ide o vyhranené daktylotrochejské metrum.

Novomeského proletárska poézia nie je založená na radikálnych politických heslách a revolučnej rétorike: básnik nemienil bojovať na barikádach, ťažké sociálne problémy chcel odstraňovať humánnejšími prostriedkami. Napriek vyhláseniam mu bola bližšia „revolúcia poézie“ než „poézia revolúcie“. Dobovým námetom proletárskej poézie sa však nevyhýbal. V jeho veršoch končí samovraždou nešťastná slúžka (Slúžka), dojme ho osud prostitútok (Noc), otrasie ním smrť tuberkulózneho študenta (Tuberkulóza) alebo policajná streľba do štrajku baníkov (Mesto). Tieto nešťastia však vyslovuje stíšeným hlasom, vyhovuje mu forma melancholickej balady, dojímajúca atmosférou, obžalúvajúca nie cez silné či drsné slovo, ale prostredníctvom jemného smútku. Súčasne má zmysel i pre hravosť, spoločnú s poetistami. Keď zistil, že jeho „pieseň“ nemá šancu zmeniť „podobu sveta“, ovplyvniť jeho chod (Báseň), neprepadol pesimizmu; nedovolila mu to obrovská láska k „veciam a vecičkám sveta“. Za touto metaforou treba vidieť v neposlednom rade ľudí. Práve im mala jeho poézia ak aj nie uľahčiť, aspoň skrášliť život.

Novomeský má v zbierke rád obyvateľov sveta a veci, ktoré ich obklopujú. Keďže však vidí aj ich odvrátenú tvár, nevie sa oddať rozmarnej či bezstarostnej radosti ako napríklad Smrek. V zbierke Nedeľa prevládajú tiene nad svetlom, smútok nad veselosťou. Nejde však o mladícky svetabôľ či pesimizmus z nešťastných lások, hoci ani ten nemusel byť básnikovi cudzí – nostalgia a melanchólia mu napokon boli vlastné po celý básnický život. Nie je to subjektívny smútok, ale smútok, ktorý si vynútila objektívna skutočnosť. Mladý básnik však práve ním chce túto skutočnosť ovplyvniť, zlepšiť, zmierniť jej ostne.

Zbierkou Nedeľa predstavil Novomeský jednu z ďalších možností slovenskej poézie popri Smrekovom vitalizme a Lukáčovom neosymbolizme. Hoci kritik Š. Krčméry videl na nej iba „cudzie perie“, je nepochybné, že Novomeský ňou nadviazal na kraskovskú líniu slovenskej poézie. Zároveň ukázal, že sociálne angažovaná poézia môže mať aj inú podobu než v obrazoboreckej prvotine J. Poničana Som (1923).

Vydania

Nedeľa. Bratislava, 1927; Praha Bratislava, 1935 (In: Nedeľa a Romboid); Bratislava, 1964 (In: Otvorené okná); 1971 (In: Básnické dielo 1); 1977; 1984 (In: Dielo 1).

Literatúra

BAGIN, A.: Literatúra v premenách času. Bratislava, 1978, s. 51-80.

BREZINA, J.: Básnické dielo Laca Novomeského. Bratislava, 1982, s. 35-75.

ČERVENKA, M.: Nedeľa, Romboid a česká avantgarda. In: Keď nevystačia slová (State o Lacovi Novomeskom). Bratislava, 1965, s. 67-78.

GUOTH, A.: Nedeľa. In: Svojeť, roč. 3, 1927, č. 6-7, s. 187.

KOCHOL, V.: Poézia vecí (Dve štúdie o tvorbe Laca Novomeského). In: Keď nevystačia slová. Bratislava, 1964, s. 79-138.

KRČMÉRY, Š.: Nové knihy veršov. In: Slovenské pohľady, roč. 43, 1927, č. 3, s. 195.

OKÁLI, D.: Nástup básnika. In: Národní osvobození, roč. 4, 17. 2. 1927, č. 47, s. 11.

PIŠÚT, M.: Hodnoty a čas. Bratislava, 1978, s. 67-69.

REISEL, V.: Poézia Laca Novomeského. Bratislava, 1946, s. 19-53.

ŠMATLÁK, S.: Básnik Laco Novomeský. Bratislava, 1967, s. 76-117.

ŠMATLÁK, S.: Dve storočia slovenskej lyriky. Bratislava, 1979, s. 311-331.

URX, E.: Nedeľa. In: Pravda, roč. 8, 20. 3. 1927, s. 4.

ZAMBOR, J.: Poézia ako ústretové slovo. In: V tenkej koži básnika. Bratislava, 2004, s. 129136.

Autor hesla

Štefan Drug